Bismillahirrahmanirrahim
Soru-435:
Bazı hadislerde İmam Musa b. Cafer'den şöyle
rivayet edilmiştir: "Kim Cuma günü aç karnına bir
tane nar yerse, kırk gün kalbini nurlandırır, iki
nar yerse seksen gün, üç nar yerse yüz yirmi gün
kalbini şeytanın vesvesesinden uzaklaştırır; her
kimden şeytanın vesvesesi uzak olursa, Allah'a
karşı günah işlemez; kim de Allah'a karşı günah
işlemezse cennete girer." Fakat bu hadis bana pek
sahihmiş gibi gelmedi. Zira ayni Mekke soğanı
hadisine benziyor. Nar in insan bedenine faydası
vardır şüphesiz ama kalbi nurlandırmayla, şeytanın
vesvesesinden uzaklaştırmayla ne alakası var
anlayamadım. Dediğim gibi ayni Mekke soğanı
hadisine benziyor. Bu yüzden bu hadis hakkında bir
açıklama rica ediyorum.
Cevap-435:
Muhterem kardeşlerim, ilk bakışta mantığımıza ters
düşen bir hadisi hemen reddetmek doğru bir
yaklaşım değildir. Hadislerin sahih veya zayıf
olup olmadığına, bizim bilmediğimiz bir yorumunun
olup olmadığına araştırmamız gerekir. Allah
muhafaza bilmeden doğru olan bir şeyi reddetme
gafletine duçar oluruz. Hadislerdeki bazı tabirler
bazen sembolik ve temsili manalar ifade edebilir.
Örneğin bazı hadislerde "Tırnaklarınızı uzatmayın,
onların altında şeytan yatar" buyuruyor. Âlimler
bu tür rivayetlerde şeytandan mikrop ve zararlı
virüslerin kastedilmiş olması mümkündür demişler.
Narla ilgili rivayette de benzer bir anlam
kastedilmiş olabilir mesela. Narın birçok
rahatsızlığa faydalı geldiği ve birçok faydası
bulunduğu uzmanlar tarafından ortaya konmuştur.
Örneğin narda bulunan
pelletierine isimli bir maddenin bağırsaklardaki
parazitler (kurtçuklar) üzerinde çok etkili olduğu
ispatlanmıştır.
Veya idrar ve safra
yollarını temizlemede çok etkili olduğu söyleniyor.
Yine insan üzerinde ferahlatıcı bir özelliğinin
olduğu da uzmanlar tarafından ortaya konmuştur.
Benzer bir tabir hadislerde de geçiyor. "Nar yiyen
kimsenin kırk gün kalbi aydın ve ferah olur."
Herhalükarda bizim bilmediğimiz ve bedenimiz
üzerinde direk ve ruhumuz üzerinde dolaylı birçok
etki ve faydasının olması mümkündür. Bunun akla
mantığa da ters bir tarafı yoktur. Demek istediğim
böyle radikal çıkışlarla, hemen önümüze çıkan ve
ilk etapta bize ters gelen şeyleri kestirip
atmamak lazım.
|