Bismillahirrahmanirrahim
Soru-192:Tesbihat-i
Erbaa hakkındadır. Ayette biz sana yediliyi verdik şeklindeki
bir ifadeyle Fatiha Suresi'nin hikmeti anlatılmasına rağmen,
bizler neden namazların 3. ve 4. rekatlarında Fatiha'yı değil
de Tesbihat-ı Erbaa'yı okuyoruz. Bunun felsefesi nedir? Ayette
Fatiha'nın hikmeti açıkça ifade edildikten sonra Tesbihat-ı
Erbaa yerine Fatiha'yı okumamız daha evla değil mi?
Cevap-192:
Muhterem kardeşim, Tesbihat-ı Erbaa'nın üçüncü
ve dördüncü rek'atta okunmasının daha iyi olduğu, bu zikrin
Fatiha'dan daha üstün olduğu anlamında değildir. Bunun başka
sebebi vardır. Bu konuda araştırdığım kadarıyla hadislerde iki
sebep zikredilmiştir. Birisi şudur ki namazların ilk iki
rek'atları direk olarak bizzat Allah tarafından farz kılınmış,
üçüncü ve dördüncü rekat ise, Resulullah'ın ilavesi ve Allah-u
Teala'nın teyidiyle farz kılınmıştır. Yani Allah-u Teala
Resulüne bu konuda yetki tanımış ve Resulullah da İlahi teyid
ile bunları ilave etmiştir. İşte birinci ve ikinci rek'atta
Fatiha'nın, üçüncü ve dördüncü rek'atta ise Tesbihat-ı
Erbaa'nın okunması bu iki farzın arasında fark olması içindir,
denilmektedir hadislerde.
İkincisi ise şudur ki Allah Resulü namazın son
iki rek'atında Allah-u Teala'nın azametinden gördüklerini
hatırlayınca dehşet ve hayrete kapıldı ve bunun ifadesi olarak
"Subahnellahi vel-hamdu lillahi ve la-ilahe illallahu vellahu
ekber" dedi, bundan dolayı (zahiren Resulullah'ın bu
hatırasının zinde tutulması için) bu zikri söylemek daha evla
sayılmıştır.
Kısacası namazın son iki rekatı Resulullah'ın
ilavesi olduğu gibi, bu zikir de yine Allah Resulü'nün
ilavesidir ve Allah'ın farzı olan ilk iki rek'atla farkı olsun
diye farz olmamakla birlikte Fatiha yerine okunması evla
sayılmıştır.
|