Bismillahirrahmanirrahim
Soru-190:
Allah inancı hakkında ortaya atılan
sorulardan biri de şudur: Yaratıcıya inanmak,
günümüzdeki pozitif bilimlerin bazı veri ve
buluşlarıyla uyum sağlamamaktadır. Örneğin,
kimyada ispatlanmıştır ki madde ve enerjinin
miktarı sürekli olarak aynı ölçüde kalmaktadır.
Buna göre, hiçbir yaratık yoktan var olmamaktadır
ve hiçbir yaratık da tamamen yok olmamaktadır.
Oysaki yaratıcıya inananlar, Allah’ın yaratıkları
yoktan var ettiğine inanırlar.Yine biyolojide
canlı varlıkların cansızlardan meydana geldiği ve
evrim sonucu geliştiği ve sonunda insan şeklini
aldığı ileri sürülmektedir. Oysaki Allah'a
inananlar, Allah’ın bu yaratıkların her birini
ayrı ayrı yarattığına inanırlar. Bu konuya açıklık
getirmenizi rica ediyorum.
Cevap-190:
Bu sorunun cevabı şudur ki:
1- Madde ve enerji miktarının sabit
kaldığı kanunu, bilimsel ve deneysel bir kanun
olarak sadece deneysel olgular için geçerlidir. Bu
kanuna dayanılarak asla felsefi bir konu olan
madde ve enerjinin ezeli ve ebedi (başlangıcı ve
sonu olmayan sürekli) birer varlık oldukları iddia
edilemez.
2- Madde ve enerjinin sürekli var
olmaları ve miktarlarının değişmeyerek sabit
kalması bunların yaratıcıya muhtaç olamadıkları
anlamına gelmez. Hatta evrenin ömrünün uzun
olması, yaratıcıya olan ihtiyacı daha da
fazlalaştırır. Çünkü yaratığın nedene olan
ihtiyacındaki eksen, onun sonradan var oluşu değil
zatı gereği varlığında bir nedene bağımlı oluşu,
yani mümkin’ül-vücut oluşudur.
Başka bir ifadeyle madde ve enerji
evrenin illet-i maddisidirler; illet-i
failisi değildirler. Bu yüzden, kendileri de
illet-i failiye muhtaçtırlar.
3- Madde ve enerji miktarının sabit
kalışı, yeni fenomen ve olguların oluşmasını ve
onların azalıp çoğalmasını önlemez. Ruh, hayat,
bilinç ve irade gibi olgular ise, madde ve enerji
türünden olmadıkları için, bunların azalıp
çoğalmaları madde ve enerji miktarının sabit oluşu
ilkesiyle asla çelişmemektedir.
4- Evrim teorisine gelince bu teori
henüz yeterince ilmi bir tutarlılığa sahip
olmamasına ve birçok büyük bilim adamı tarafından
reddedilmesine ve tutarsızlığının gün geçtikçe dah
çok ortay çıkmasına rağmen Allah’a inanmakla asla
bir çelişkisi yoktur. Bu teori, sadece canlı
yaratıklar arasında illiyet-i i’dadi
türünden bir nedensellik ilişkisinin olduğunu
ispatlar; bu yaratıklarla yaratıcı arasında hiç
bir ilişki olmadığını ispatlamaz. Bu yüzden de, bu
teori taraftarlarından birçoğunun bu evrenin bir
yaratıcısı olduğuna inandıklarına şahidiz.
|