|
Bismillahirrahmanirrahim
Soru-160:Hacc
münasebetiyle birlikte “kurban” yeniden gündeme geldi. Hacca
giden Müslümanların kesmesi ve gitmeyenlerin kesmesi arasında
bir fark var mı? Hacc'da kesilen etlerin büyük bir bölümü imha
edilirken, neden böyle bir konu hakkında oturaklı
düşünülmüyor? (Ben kendim Hacc´da gözlerimle gördüm. Ve
etlerin dağıtımını organize etmek de öyle kolay değil kararına
vardım.)
Cevap-160:
Aziz kardeşim, Ehl-i Beyt (a.s) vasıtasıyla bizlere ulaşan
hadisler gereği hacca gitmeyenlere kurban kesmek farz değildir,
imkanı olanlara müekked sünnettir. Ama hacca gidenlerin kurban
kesmesi farzdır. Kurban etlerinin zayı edilmesi meselesine
gelince, bu doğrudur. Ama bu konuda asıl suçlu bugün hac
organizasyonunu elinde bulunduran Suudi rejimidir. Kaldı ki
aksaklıklar ve çarpıklıklar, sadece kurban meselesiyle sınırlı
değil, bu evrensel İslami kongrenin hemen her boyutunda
yaşanmaktadır maalesef. Müslümanlardan topladığı onca para ve
imkanları hortumlayan, ama maalesef onlara karşı vazifesini
hakkıyla yerine getirmeyenlere bunun hesabı sorulmalıdır.
İslam
alimleri, özellikle Şia uleması ve müctehidleri, defalarca
Müslümanların ortak mirası ve değerleri olan mukaddes
mekanların ve hac merasiminin, bütün Müslümanların gerçek
temsilcilerinden oluşan ehil bir heyet tarafından idare
edilmesi gerektiğini dile getirmiş ve çeşitli girişimlerde
bulunmuşlarsa da olumlu hiç bir sonuç alamamışlardır maalesef.
Ki eğer böyle olsaydı, İslam'ın bu ibadi-siyasi kongresinden
İslam ve Müslümanların lehine nice hayati sonuçlar elde
edilirdi ki düşünmesi bile insanı heyecanlandırıyor, ama
heyhat...
Yazınızdan
anladığım kadarıyla, siz herhalde "Madem bu etlerin dağıtımı
organize edilemiyor, o halde niye kesiliyor? Kesilip zayı
edilmesin." demek istiyorsunuz galiba. Eğer kastınız bu ise,
aziz kardeşim şunu bilmelisiniz ki orada kurban kesmenin
yegane sebebi, et yemek veya et dağıtmak değildir ki bu mümkün
olmadığı takdirde, tatil edilsin. Eğer tek sebep bu olsaydı,
kurbanın illa da orada kesilmesini şart koşmanın bir anlamı
olmazdı ve her kesin mesela geri döndüğünde veya gitmeden önce
kendi bulunduğu yerde bunu yapması daha uygun olurdu. Kurban
kesmenin maddi boyutundan çok manevi boyutu dikkate alınmış ve
İbrahimi bir Sünnetin ihyası ve nefsin terbiyesi
hedeflenmiştir. Evet kurban kesme eylemi bir sembol niteliğini
taşıyor. Nasıl ki şeytan taşlama ve çoğu hac amellerinde de
aynı durum söz konusudur.
|
|